Per 1 januari starten veel mensen met goede voornemens. We storten ons massaal en vol goede moed op het stoppen met roken, gezonder eten en meer lichaamsbeweging. In februari zakt het enthousiasme al in en in maart zijn de meeste goede voornemens alweer aan de kant geschoven.

Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden?

Voornemen en verlangen

Als je kijkt naar je voornemens dan zitten daar altijd motivaties onder die iets zeggen over wat jij belangrijk vindt: een persoonlijke waarde. Voor de meeste mensen zijn gezondheid en zelfzorg belangrijke waarden.

Een voornemen is vaak een rationeel genomen besluit: “Ik moet nu toch echt eens stoppen met roken”. Dit is weliswaar een heel verstandig besluit maar zelfs verstandige besluiten zijn vaak moeilijk vol te houden.

Het is handiger om te kijken wat er aan verlangen onder dat besluit ligt. Stoppen met roken heeft te maken met de wens tot zelfzorg en het verlangen naar een goede gezondheid en bijvoorbeeld meer lucht en betere sportprestaties.

Als je je diepere motivatie en verlangen voor ogen houdt wordt het gemakkelijker om je voornemens vol te houden. Je focust verschuift dan van wat je niet wilt – een negatieve motivatie – naar wat je wel wilt: een positieve motivatie.

Meer zelfvertrouwen

Iedere keer dat je een besluit neemt en stappen zet die in lijn liggen met wat jij waardevol en belangrijk vindt, vergroot je je gevoel van eigenwaarde. Zo bouw je steeds meer zelfvertrouwen op.

Je waarden als kompas

Je waarden worden op deze manier je kompas. Sta je voor een besluit, of wil je extra motivatie om een besluit vol te houden, kijk dan naar je onderliggende waarden en verlangens.

Hoe houd je goede voornemens vol?

Richt je op wat je wel wilt, vanuit je diepere drijfveren en verlangens. Dat zal je helpen om gedrag dat daar niet aan bijdraagt, gemakkelijker los te laten.

Onthoud: intentie en een positieve focus werken sterker dan wilskracht.

error: Content is protected !!