Loslaten is typisch zo’n woord waar vele interpretaties van zijn. Vaak denken mensen dat het betekent dat je alles maar moet negeren of er ‘gewoon’ niet meer aan moet denken.

Ook acceptatie is een begrip waar veel misverstanden over zijn. Denk jij dat je alles maar goed moet vinden of dat het een soort berusting of gelatenheid is: “niet klagen maar dragen?” Niets is minder waar. In dit artikel leg ik graag mijn visie uit op loslaten-door- acceptatie die positief, actief en bekrachtigend is. Ook geef ik je praktische tips hoe je deze inzichten kunt toepassen.

Innerlijke strijd

Van nature willen we ons goed voelen. Dat zit in het mens-zijn ingebakken en is in feite gericht op onze overleving. Het is dus een normaal, natuurlijk en nuttig proces dat we streven naar een goed gevoel. We komen echter in een innerlijke strijd terecht als we ons verzetten tegen onprettige gevoelens zoals verdriet, angst of boosheid. Deze gevoelens zijn vanuit de ziel bekeken niet negatief maar net zo normaal en menselijk als alle andere gevoelens. Bovendien hebben emoties een signaalfunctie, en geven ze ons een boodschap of inzicht als we er naar willen luisteren. Dit luisteren naar emoties gebeurt niet per se automatisch maar kunnen we leren door bewust een besluit te nemen – met het nieuwere deel van ons brein, de neo cortex – om de boodschap te willen horen. Ons oude brein, gericht op overleven, wijst deze gevoelens echter automatisch af. Dat is de standaardinstelling van het reptielenbrein, dat denkt dat er gevaar dreigt.

Sneeuwbal effect

Het verzet tegen onprettige gevoelens is een afkeuring en afwijzing van het gevoel en de ervaring die er op dat moment zijn. Dit is het tegenovergestelde van acceptatie en levert je onrust en nog meer onprettige gevoelens op.

Ga maar na: nu ben je geïrriteerd omdat je iets voelt wat je niet wilt voelen. Als je niet uitkijkt, word je ook nog eens boos omdat je geïrriteerd bent en je had je nou juist voorgenomen rustig te blijven. Vervolgens keur je jezelf af om je boosheid. Zie je wat er gebeurt? Zo kom je in een neerwaartse spiraal van verzet, oordeel en weerstand terecht en wordt het alleen maar erger.

Loslaten door acceptatie

Probeer de volgende keer als je gevoelens en emoties hebt die je onprettig en ongewenst vindt, dit eens:

  • Erken het gevoel
  • Benoem wat je voelt, bijvoorbeeld “er wordt boosheid gevoeld”
  • Constateer dit zonder oordeel, zonder verzet
  • Besluit om dit gevoel er te laten zijn en geef het zelfs nog wat meer de ruimte
  • Vraag jezelf, je innerlijk weten: welke boodschap of inzicht wil deze emotie me geven? Inzichten komen pas nadat je de weerstand hebt losgelaten.

Je merkt al gauw dat er ontspanning komt. Ieder gevoel heeft een natuurlijk ritme en stroomt vanzelf weer verder als je het de ruimte geeft om te komen en gaan. Het enige wat je hoeft te doen is dit proces niet blokkeren met je weerstand.

Dus moet ik alles dan maar goed vinden en zelfs toejuichen?

De gevoelens die in jou voelbaar zijn willen erkend worden en de ruimte krijgen voor hun natuurlijk verloop. Dat wil niet zeggen dat je alles wat er gebeurt maar goed zou moeten vinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je terecht boos bent doordat iemand je respectloos bejegent.

Als je je boosheid erkent en actief accepteert kun je juist veel beter nee zeggen en je grens aangeven, of zeggen “dit accepteer ik niet van jou”.

Acceptatie van je eigen gevoel

Door je eigen gevoel te accepteren en dus serieus te nemen, zul je steviger in je schoenen staan doordat je niet in een innerlijke strijd bent verwikkeld. Ieder innerlijk conflict levert een verdeeldheid in je op. Dit versnippert je energie zowel intern als naar buiten toe. Als je geaard en effectief wilt handelen, zorg dan dat je innerlijk op één lijn zit met wat er zich in jou afspeelt. Door je innerlijke belevingswereld de ruimte te geven, zul je automatisch jezelf ruimte geven in de buitenwereld.

Nog een inzicht en tip die meteen rust in je hoofd geeft

Is het je weleens opgevallen dat als je geconcentreerd met iets bezig bent en ergens in opgaat, je hoofd juist niet met allerlei lastige en onzinnige gedachten komt?

Onze moderne mind is verslaafd geraakt aan alle prikkels uit de buitenwereld. De mind wil daarom graag bezig zijn en is gauw verveeld. De wereld om ons heen geeft veel prikkels en afleiding en de mind vindt dat fijn en zelfs geruststellend: ‘gelukkig, ik heb wat te doen’. Stel je voor dat er geen drama is om over na te denken … boring!

Om dit inzicht praktisch toe te passen kun je het volgende doen: als je merkt dat er een wirwar aan gedachten door je heen gaat, sta daar even bij stil en vraag je mind: “Verveel je je? Dat is niet nodig, kijk hier eens goed naar …. ” en dan leid je je aandacht naar wat je aan het doen bent, heel mindful te kijken bijvoorbeeld hoe je de groenten snijdt als je aan het koken bent, of hoe je met de afwasborstel over de vaat gaat, en kijk eens wat het sop doet. Als je aan het wandelen bent, breng je aandacht heel bewust naar hoe de bomen eruitzien, hoe de wind voelt, luister naar het geluid van vogels. Heel simpele dingen dus, waar je super mindful op inzoomt. Dan merk je opeens kleine, mooie, wonderlijke dingen op die je rust en zelfs vreugde geven. Je hoofd wordt er stil van.

Hoe bereik je het Peaceful Warrior gevoel?

Er is een scene in de inspirerende film Peaceful Warrior die hierover gaat en me is bijgebleven: op een gegeven moment zegt de spirituele leraar tegen zijn leerling: “There is never nothing going on“, en dan laat hij hem o.a. de schoonheid en het wonder zien van een lieveheersbeestje dat over een blaadje kruipt, het licht van de zon, de energie van bomen en de interactie tussen mensen. Nog enkele uitspraken uit die film: the battles we fight are on the inside, the only thing that matters is this moment”.

De film en de boeken van Dan Millman over de Peaceful Warrior zijn mooi en inspirerend.

Oefening baart kunst

Dit vergt wel enige oefening want de patronen van het oude brein zitten er diep ingebakken. Gelukkig hebben we ook een nieuw brein, de neo cortex, waarmee we bewuste beslissingen kunnen nemen die oude patronen overrulen. Probeer deze mindfulness tips eens uit en kijk wat het voor je doet.

 

 

Is er ook een andere route naar ‘peace of mind’?

Jazeker, die route verloopt via je ziel

Je vindt meer rust en stabiliteit in jezelf met een Soul Realignment Akasha Reading.

error: Content is protected !!