Slecht slapen kan veel invloed hebben op je gezondheid, energie en welbevinden. Tegenwoordig komt slecht slapen steeds vaker voor. Dit kan te maken hebben met stress en een ongezonde leefstijl. In dit artikel zet ik een een aantal tips op een rijtje die je kunnen helpen om weer lekker te slapen.

Goed slapen is belangrijk

Tijdens het slapen vinden belangrijke regulerende en regenererende processen plaats in het lichaam. Niet alleen lichamelijk maar ook emotioneel en psychisch is de slaap van belang. Denk er maar eens aan dat als je een aantal nachten niet goed geslapen hebt, je vaak sneller gestrest en humeurig bent.

Hoeveel uren per nacht?

Hoeveel uren per nacht ideaal is, daarover lopen de meningen uiteen. Wel is duidelijk dat babies en kinderen veel meer slaap nodig hebben dan volwassenen. Als je ouder wordt, boven de 60, neemt de behoefte aan slaap meestal ook iets af. Gemiddeld heeft een volwassene 8 uur slaap nodig per etmaal. Voel vooral waar jij je goed bij voelt. Als dat 7 uur of juist 9 uur is, luister daar dan naar.

De grote slaap verstoorders: cafeïne en straling

Eén van de grote boosdoeners van een onrustige geest die ’s nachts niet tot rust kan komen is cafeïne. Koffie, zwarte en groene thee zijn bekende bronnen, maar wist je dat bruine chocola en vooral rauwe cacao grote hoeveelheden cafeïne bevatten?

Wat misschien als een verrassing komt: mannen en vrouwen verwerken cafeïne totaal verschillend. Het mannenlichaam is in staat deze stof vele malen sneller af te breken dan het vrouwenlichaam met haar andere stofwisseling. Dit betekent dat vooral vrouwen van boven de 40 koffie beter kunnen laten staan. Dat is niet alleen beter voor het slapen maar ook beter voor de naderende overgang.

Het is aangetoond dat vrouwen die geen koffie drinken veel gemakkelijker door de overgang heen gaan, vaak zelfs zonder fysieke klachten. Als je wilt stoppen met koffie, bouw het dan rustig af. Dat voorkomt nare ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn.

Computergebruik is een ander gevoelig punt. De straling van wifi netwerken, computers, tablets en smartphones is zeer “yang” en dus activerend. Bovendien stimuleren en activeren bepaalde kleuren licht via je ogen de hersenen. Bij gevoelige mensen kan dit behalve onrust ook hoofdpijn, migraine en zelfs epileptische aanvallen veroorzaken.

Tips

Hier de tips voor beter slapen op een rijtje. Kies 1 of meerdere om mee te experimenteren en kijk wat voor jou werkt.

Wat kun je beter niet doen als je slecht slaapt

  1. ’s Avonds na 20.00 uur geen beeldschermwerk doen en niet direct in een wifi veld zitten. Alle internetgolven en prikkels via de ogen activeren je hersenen, m.n. de blauwe en groene tinten en alle snel bewegende beelden. Dus ook geen spelletjes op tablet spelen.
  2. Na 20.00 uur niet meer zwaar eten of sterke alcohol drinken.
  3. Na 20.00 uur geen intensief mentaal werk doen zoals studie of het opnemen van nieuwe informatie. Een ontspannend boek is prima, liefst met humor.
  4. Mocht je ’s avonds graag tv kijken wees dan kritisch en richt je aandacht op wat je ontspant en blij maakt. Bijvoorbeeld een mooie ontspannende film of een documentaire over dieren en de natuur. Vermijd geweld en problemen.
  5. Drink geen koffie, zwarte of groene thee na 11.00 uur ’s ochtends en liefst helemaal niet meer. Kruidenthee mag wel. Er is een lekkere thee van Celestial Seasonings speciaal voor ‘s avonds: Sleepy Time.
  6. Geen bruine of zwarte chocola en zeker geen rauwe cacao.
  7. Beperk zoveel mogelijk de snelle koolhydraten en suikers in je dieet. Die geven veel onrust.

Wat heeft een gunstig effect op het slapen

  1. ’s Avonds een wandeling maken en/of ontspanningsoefeningen doen zoals yin yoga of Healing Tao.
  2. ’s Avonds mediteren: laat de energie van de aarde in je lichaam stromen, laat je ermee vullen.
  3. Zodra je in bed ligt visualiseer je dat je een trap afloopt, een lange trap die tot diep in de aarde gaat. In het centrum van de aarde is een heerlijke slaapkamer voor jou ingericht. Je gaat in het comfortabele bed liggen in deze veilige ruimte in het hartchakra van Moeder Aarde. Je weet dat je veilig en geaard bent en je kunt overgeven aan een heerlijke nachtrust.
  4. Ga niet in op de gedachtestroom die misschien voorbij komt. Breng steeds je aandacht terug naar je lichaam en ademhaling en visualiseer dat je in het centrum van de aarde bent. Gedachten en zorgen kun je als wolkjes voorbij laten drijven.
  5. Lekker ouderwets middeltje: ‘s avonds warme melk drinken. Van de eiwitten in de melk ontspan je en val je makkelijker in slaap.
  6. Mocht je iemand zijn die juist allerlei invallen krijgt zodra je gaat liggen dan kun je pen en papier naast je bed leggen om aantekeningen te maken, of een dictafoon om je ingeving in te spreken. Daarna kun je deze gedachten en inspiratie gemakkelijk loslaten omdat je niet bang hoeft te zijn dat je het zult vergeten.
  7. Heb je het gevoel dat je niet kunt slapen omdat je uit je lichaam zweeft? Leg dan op je lattenbodem een groot stuk plastic en verdeel daarover 2 eetlepels grof zeezout. Leg je matras er weer op. Je blijft heerlijk in je lijf. Wel af en toe even luchten want het kan vocht aantrekken naar de onderkant van de matras.
  8. Wat ook kan helpen is het zachtjes afspelen van muziek die speciaal gericht is op het bevorderen van slaap. Op YouTube staan vele opnamen van theta- en deltamuziek (de hersengolven die voor diepe ontspanning zorgen).
error: Content is protected !!